Första blogginlägget + contour & highlight

Så var det dags för mig att börja blogga. Igen. Jag har försökt mig på det här med att blogga både en och två gånger tidigare, det brukar gå ganska bra i början men sen börjar alltid inläggen komma med en veckas mellanrum.. två veckor.. 1 månad.. Ja, ni fattar säkert vart det här är på väg. Jag är ingen superbloggare om man säger så. Men denna blogg är ett skolprojekt, eller vad man nu kan kalla det, så förhoppningsvis ska det gå bättre denna gång! Kanske jag bloggar här ännu efter att jag gått klart skolan, vem vet.

Kanske jag borde börja med att berätta lite om mig själv. Ellinor heter jag, är 22 år gammal och jag bor i Vasa med min pojkvän. Ursprungligen är jag från Nykarleby. Jag gillar att fota, läsa, kolla på roliga tv-serier och, något som jag gjort alltför lite av den senaste tiden(kanske på grund av att tidigare nämnda pojkvän inte ställer upp på det), jag gillar att sminka folk. Och mig själv. Det är ett stort intresse.
Som ni kanske ser på min bloggadress, så studerar jag till kosmetolog vid Vasa Yrkesinstitut, och det är något jag varit intresserad av länge. Inte bara sminkdelen, utan också det att få göra en massa behandlingar och att få folk att må bra och trivas med sig själva!

Jag kan meddela att måendet inte är på topp just nu. Till de som inte träffat mig de senaste dagarna, eller som kanske inte har märkt det: Jag är fruktansvärt förkyld. Det känns som att mitt huvud håller på att explodera för tillfället, så jag tänker lämna ämnet ‘Ellinor’ nu, och gå vidare till nästa grej jag tänkte skriva om i detta inlägg: contouring & highlighting!

Så. Jag tog mig till skolan denna morgon, på en dag då jag egentligen skulle vara ledig och då jag dessutom är snorförkyld, för att sminka Rebecca till en skoluppgift vi fått. Duktigt eller dumt? Lite av båda antagligen. Jag fick ta till extra säkerhetsåtgärder(läs: munskydd och en hel del handdesinfektion) för att så långt som möjligt undvika att jag smittar ner min fina modell. Men jag kände att jag verkligen måste få undan denna uppgift så fort som möjligt, annars kommer jag till sist att ha en hel hög med uppgifter att ta itu med på en gång. Master procrastinator, vet ni.

Nåja. Jag gjorde en bas-sminkning på Rebecca, med foundation, concealer, contouring, highlighting och detta avslutades med lite rouge och transparent puder. Tog lite bilder också.

Rebecca före:

DSC_0192[1]DSC_0194[1]

Och efter:

DSC_0205[1]DSC_0198[1] DSC_0207[1]

Jag tycker att slutresultatet blev ganska bra. Såhär i efterhand tycker jag att jag kunde ha använt mer produkt till contouring, kameran äter ju upp hälften av sminket.. Men annars blev jag nöjd, och Rebecca var nöjd så det slutade ju bra ändå. 🙂
Det jag alltså gjorde var att lägga foundation i hela ansiktet och ner på halsen, la concealer under ögonen och på några små röda områden, sen la jag en mörkare skugga under kindbenen, vid tinningarna och längs övre delen av pannan upp mot hårfästet, lite under käken och även lite på bägge sidor av näsan. Sen la jag en highlighter på kindbenen, längs näsryggen upp mellan ögonbrynen och lite i mitten av pannan, mitten av hakan och lite på käkbenet. Efter det la jag rouge, vilket inte alls syns på bilderna….. Synd, men nu vet jag att lägga mer nästa gång jag ska ta bilder efteråt! Avslutade med ett transparent puder i hela ansiktet.

Så, det var det! Nu har jag egentligen inget mer att skriva, och vill helst av allt bara gå och lägga mig under en filt på soffan och se på Modern Family.

Ha det så bra, vi hörs!

En reaktion på ”Första blogginlägget + contour & highlight

Kommentera

